Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  3  4  5  (Další)
  VŠE

Ú

Úložiště dokumentů (DMS/ECM)

DMS/ECM řídí tvorbu, schvalování, sdílení a uchovávání dokumentů a spisů. Integruje podpisy/pečetě, časová razítka a pravidla skartace/archivace. Fulltext, metadata a práva přístupu zajišťují dohledatelnost a bezpečnost. Workflow propojuje DMS s portály, podáním a back-office procesy. Napojení na katalog služeb a ISDS zajišťuje právní účinky. Měřte dobu cyklu, počet chyb a kvalitu metadat. Migrace a dlouhotrvající čitelnost vyžadují standardní formáty. Chybí-li řídicí rámec se z DMS stane „složkový chaos“, .

Úřední identita

Úřední identita odlišuje roli občana od role úředníka a nese oprávnění k úředním úkonům. Je federovaná, auditovaná a navázaná na organizační strukturu a RPP. Správa zahrnuje onboarding, změny rolí a bezpečné ukončení přístupu. Vícefaktorové ověřování a atestace zařízení chrání před zneužitím. Identita musí být oddělená od osobních účtů a mít jasné zásady použití. Logy a pečeti umožňují prokázat, kdo a kdy provedl konkrétní úkon. Integrace s podpisy/pečetěmi a DMS zajišťuje právní účinky dokumentů. Nedisciplinovaná správa identit vede k „sirotkům“ a incidentům.

Č

Činnostní role

Činnostní role abstrahuje od konkrétního pracovního místa a soustředí se na to, jaké úkoly daná osoba vykonává. Ve veřejné správě může jít například o roli „pracovník podatelny“, „správce agendy“ nebo „schvalovatel žádostí“. Správně definované role usnadňují návrh oprávnění v informačních systémech, protože se přiřazují role, nikoli jednotlivá práva. Role jsou základem pro řízení přístupu, delegování odpovědností i plánování zastupitelnosti. V architektonických modelech pomáhají pochopit, kdo se jakým způsobem účastní procesů a služeb. Pokud se role nedefinují systematicky, vzniká množství individuálních výjimek a složitých schvalovacích schémat. Při reorganizaci je jednodušší měnit přiřazení osob k rolím než přepisovat oprávnění v každém systému zvlášť. V praxi je užitečné udržovat katalog činnostních rolí s popisem kompetencí a vazeb na konkrétní agendy a systémy.

Člověk v procesu

HITL zajišťuje kontrolu nad kritickými rozhodnutími a sběr kvalitních zpětných vazeb. V AI pomáhá korigovat chyby a bias a zlepšovat modely cíleným označováním dat. Rozhraní pro revizi musí být rychlé, s jasnými kritérii a auditní stopou. V eGovernmentu se u citlivých agend vyžaduje možnost přezkumu člověkem. Škálování HITL vyžaduje workflow, fronty případů a měření shody anotátorů. Náklady je třeba vyvažovat přínosem v přesnosti a důvěře. HITL má definovat hranici zásahu, aby se předešlo „ručnímu provozu“. Chybí-li dobrého designu se z HITL stane úzké hrdlo, .

Ř

Řídící procesy

Na rozdíl od provozních procesů, které „dělají práci“, se řídící procesy soustředí na plánování, rozhodování a kontrolu. Ve veřejné správě sem patří například tvorba strategií, plánování rozpočtu, řízení projektů a hodnocení výkonnosti. V oblasti IT a eGovernmentu řídící procesy rozhodují o tom, které projekty se realizují, jaké standardy se používají a jak se měří úspěch. Bez jasně nastavených řídících procesů má organizace tendenci reagovat nahodile na jednotlivé požadavky. Řídící procesy musí mít jasně definované role, vstupy, výstupy a frekvenci rozhodování. Kvalita těchto procesů silně ovlivňuje, zda se strategie opravdu promítne do konkrétních kroků. Neznamenají nutně složitou byrokracii – mohou být jednoduché, pokud jsou konzistentní a respektované. V praxi je dobré, když jsou řídící procesy transparentní a zaměstnanci vědí, kde a jak se o důležitých tématech rozhoduje.

Řízení (správy)

řídicí rámec určuje, kdo rozhoduje o prioritách, standardech, výjimkách a financování. V IT pokrývá architekturu, bezpečnost, data, projekty i provoz, včetně metrik a auditů. Ve veřejné správě vyvažuje centrální standardy se samostatností resortů a domén. Dobrá řízení adohled je vidět na rychlých a předvídatelných rozhodnutích, ne na množství dokumentů. Role a pravomoci musí být jasné, jinak vzniká chaos a „stop-the-world“ schvalování. Rada architektury a portfoliové řízení propojují strategii s doručováním hodnoty. Pravidla mají být „živá“ a revidovaná podle dopadů. Chybí-li řídicí rámec roste technický dluh, duplicity a náklady na změnu.

Řízení AI (governance)

řídicí rámec určuje, kdo rozhoduje o účelu, datech, modelech a rizicích v průběhu celého životního cyklu. Zahrnuje etické zásady, ochranu soukromí, kyberbezpečnost, auditovatelnost a dohled. Součástí je katalog AI systémů s rizikovými profily a kontaktními místy pro stížnosti. Vysokorizikové systémy mají přísnější požadavky na data, dokumentaci a monitoring. Komunikace s veřejností vyžaduje transparentní a srozumitelné vysvětlování. Role jsou křížové: právník, datový vlastník, bezpečák, architekt i produktový vlastník. Rozhodnutí a výjimky se evidují v repozitáři a pravidelně revidují.

Řízení IT

IT řídicí rámec určuje, kdo rozhoduje o prioritách, rozpočtech a standardech a jak se měří hodnota. Propojuje vedení, architekturu, bezpečnost, data a provoz do jednoho systému řízení. Důraz je na transparentní portfolia, principy a metriky dopadu. Ve veřejné správě vyvažuje centrální standardy s autonomií rezortů. Správné nastavení rad a výjimek zrychluje rozhodování bez chaosu. Soulad s právem a kontrolními orgány je zabudovaný do procesů. řídicí rámec je efektivní, když umožňuje rychle řízeně měnit směr. Chybí-li ní vzniká chaos, duplicity a drahé selhání projektů.

Řízení IT rizik

Proces začíná katalogem aktiv a hrozeb a stanovením kritérií přijatelnosti. Hodnocení rizik kombinuje dopad, pravděpodobnost a detekovatelnost. Opatření se volí přiměřeně – technická, procesní i smluvní. Ve veřejné správě se bere v potaz dopad na práva občanů a kontinuitu služeb. Rizika se sledují v čase s vlastníky a termíny nápravy. Reporty mají být srozumitelné vedení a propojené na rozpočty. Testování a cvičení ověřují účinnost opatření. Ignorovaná rizika se vrací jako incidenty a zpoždění.

Řízení IT služeb

ITSM definuje katalog služeb, úrovně podpory a procesy pro incidenty, změny a konfigurace. Zaměřuje se na hodnotu pro uživatele a měřitelné výsledky. Automatizace a self-service zrychlují řešení běžných požadavků. SLO a problémový management zlepšují stabilitu a kvalitu. Integrace s DevOps a přístupností zajišťuje plynulý životní cyklus. V eGovernmentu je nutná auditovatelnost a transparentní reporty. Neustálé zlepšování vychází z dat a zpětné vazby. Chybí-li jasných rolí a CMDB se ITSM rozpadá na „hasení požárů“, .


Stránka:  1  2  3  4  5  (Další)
  VŠE