Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  3  4  (Další)
  VŠE

K

KIVS (Komunikační infrastruktura VS)

KIVS poskytuje bezpečné, oddělené a smluvně zajištěné propojení úřadů a jejich služeb. Sjednocuje požadavky na dostupnost, šifrování a dohled v síťové vrstvě. Umožňuje napojení na centrální služby státu a usnadňuje audit. SLA a standardy brání fragmentaci a neslučitelným technologiím napříč rezorty. Podstatné je řízení kapacity pro špičky a krizové scénáře. Správa přístupů a segmentace zón chrání citlivé agendy. Chybí-li koordinace s bezpečnostními politikami hrozí tunelování „mimo pravidla“.


KPI (klíčový ukazatel výkonu)

KPI musí být navázané na jasný cíl a mít vlastníka, který jej aktivně řídí. Dobré KPI je měřitelné, ovlivnitelné a s cílovou hodnotou i prahem alarmu. Ve veřejné správě sleduje dopad na občana (čas, úspěšnost bez asistence, spokojenost). Kombinace „leading“ a „lagging“ ukazatelů dává úplnější obraz. KPI se musí pravidelně revidovat, aby nevedla k nežádoucímu chování. Vynucené metriky bez kontextu končí „hraním čísel“. Transparentní reporting zvyšuje důvěru a odpovědnost.

KPI dashboard

Má zobrazovat jen metriky s jasnou akcí a prahy; jinak vzniká vizuální šum. Aktualizace musí být automatická z primárních zdrojů a s dohledatelnou metodikou. Kontext (poznámky, incidenty) pomáhá interpretovat výkyvy správně. V eGovernmentu je vhodné zveřejnit část panelů kvůli transparentnosti. Granularita a filtrování umožní přechod od přehledu k příčinám. Role-based pohledy brání zahlcení uživatelů nerelevantními daty. Chybí-li vlastníka a pravidelné údržby se dashboard rychle znehodnotí.


Kanonické datové modely

CDM snižují počet převodníků tím, že více systémů mluví společným „mezijazykem“. Hodí se pro složité integrační krajiny, kde přibývají agendy a rozhraní. Ve veřejné správě navazují na datové standardy a slovníky státu, aby se snížilo mapování. Tvorba musí být řízená – kdo model spravuje, jak se verzuje a jak se publikují změny. Chybí-li dobré řízení a dohled hrozí rozpad na varianty podle dodavatelů, . Výhodou je lepší kvalita dat, jednodušší testování a auditovatelnost. Nevýhodou je počáteční náklad a nutnost disciplíny. Anti-pattern je přizpůsobovat CDM konkrétnímu systému místo domény.

Karta modelu / systému

Model/System Card srozumitelně popisuje, k čemu je systém určen a kde selhává. Uvádí tréninková data, metriky, známé biasy a požadavky na dohled člověka. Pomáhá při due diligence, auditu i odpovědném nasazení ve VS. Uživatelé vědí, jak interpretovat výstupy a kdy žádat eskalaci. Aktualizace karet je povinná při větších změnách dat, modelu či prostředí. Součástí mají být i scénáře zneužití a mitigace. Dobrá karta chrání před nepřiměřenými očekáváními a právními riziky. Chybí-li ní je AI „černá skříňka“.


Katalog

V oblasti eGovernmentu se katalogy používají zejména pro služby, informační systémy, rozhraní a datové sady. Cílem katalogu je mít jedno místo, kde lze zjistit, co organizace nabízí nebo používá, a s jakými parametry. Dobře udržovaný katalog pomáhá při plánování změn, řízení dopadů a komunikaci se zákazníky nebo partnery. Položky katalogu by měly mít jasně definované vlastníky, popisy, stavy a vazby na další entity. Bez katalogu se znalosti o službách a systémech roztříští do hlav jednotlivců a neaktuálních dokumentů. Katalog může existovat jako jednoduchá tabulka, ale u větších organizací bývá podporován specializovaným nástrojem. Z pohledu governance je katalog zdrojem pravdy pro řadu rozhodnutí – od prioritizace až po bezpečnostní analýzy. V praxi je důležitá disciplína v aktualizaci, jinak se i dobře navržený katalog rychle stane nedůvěryhodným.

Katalog / matice / diagramy (artefakty)

Katalog je seznam prvků (aplikace, rozhraní, entity) s metadaty pro vyhledávání a audit. Matice zachycuje vztahy mezi dvěma typy prvků (např. aplikace × data), což odhaluje duplicity a mezery. Diagram vizualizuje vztahy pro konkrétní publikum a účel. Společně tvoří konzistentní obraz architektury a podklad pro rozhodování. Veřejná správa je používá k řízení souladu projektů a evidence výjimek. Důležitá je jednotná taxonomie a verzování, jinak vznikne chaos. Artefakty musí být „živé“ a propojené, ne tři izolované světy. Přehnané množství diagramů bez katalogů je jen pěkná kresba bez dat.

Katalog služeb

Veřejná správa používá katalog služeb k tomu, aby bylo jasně popsáno, jaké služby stát občanům a firmám nabízí. Každá služba má mít vlastníka, popis cílové skupiny, vstupy, výstupy a případně právní základ. Kromě „občanského“ pohledu může katalog obsahovat i technické informace pro integraci a IT podporu. Katalog je nutným základem pro řízení digitalizace – pomáhá rozhodnout, které služby se mají digitalizovat jako první. Pro IT slouží katalog jako vstup pro návrh aplikační architektury a kapacit. Bez katalogu služeb se digitalizuje spíše podle „nejhlasitějších požadavků“ než podle systematických priorit. Katalog může být zveřejněn jako otevřená informace pro veřejnost, nebo existovat ve více vrstvách detailu. V praxi se katalog služeb postupně rozvíjí a zpřesňuje, často v návaznosti na projekty typu Zákon o právu na digitální službu.

Katalog služeb veřejné správy

Tento katalog se snaží sjednotit popis služeb napříč resorty a vytvořit jednotný obraz toho, co stát skutečně dělá. U každé služby jsou uvedeny základní parametry, včetně toho, zda je dostupná digitálně a za jakých podmínek. Katalog je důležitým nástrojem pro řízení digitalizace, protože umožňuje měřit, kolik služeb je plně online a kolik jen částečně. Pro architekty a projektové týmy je katalog vstupem při návrhu nových řešení i při jejich integraci. Kvalitní katalog pomáhá odhalit duplicity služeb, překryvy kompetencí i bílá místa, kde služba chybí. Bez něj je obtížné komunikovat směrem k občanům, jaké služby mohou od státu očekávat. Katalog služeb veřejné správy je typicky propojen s dalšími registry, například s registrem práv a povinností. V praxi je náročné udržovat katalog aktuální, protože agendy a právní úpravy se průběžně mění.

Katalog služeb veřejné správy (RPP)

Katalog stanovuje jednotné názvy, životní situace, odpovědné orgány a podmínky využití služeb. Slouží občanům k orientaci a úřadům k koordinaci a plánování. Pro IT je zdrojem pravdy pro integrace, SLA a metriky kvality služeb. Napojení na identitu, doručování a poplatky umožňuje „end-to-end“ digitální úkony. řídicí rámec řeší schvalování změn, verze a vypínání duplicitních služeb. Strojově čitelný model zjednodušuje publikaci na portálech a v aplikacích. Měřte využití, úspěšnost bez asistence a dobu vyřízení. Chybí-li pečlivé redakce a aktualizací se katalog rychle rozchází s realitou.



Stránka:  1  2  3  4  (Další)
  VŠE