Procházet slovníkem pomocí tohoto rejstříku

Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE

Stránka:  1  2  3  4  (Další)
  VŠE

I

ICT (informační a komunikační technologie)

ICT zahrnuje hardware, software, sítě, data i služby, které společně umožňují digitální provoz organizace. Ve veřejné správě je úspěch ICT měřen dopadem na občana: rychlost, spolehlivost a dostupnost služeb. Důležitá je standardizace, aby se snížily náklady a zlepšila interoperabilita napříč úřady. Řízení životního cyklu zahrnuje plánování, nákup, provoz, podporu i vyřazení. Bezpečnost a ochrana soukromí musí být zabudované od návrhu, ne až dodatečně. Transparentní řídicí rámec drží priority v souladu se strategií a rozpočtem. Měřte výkon, dostupnost, incidenty a spokojenost uživatelů. Chybí-li koordinace ICT končí v „ostrůvcích“ se zbytečnými duplicitami.


IS/ICT strategie

Strategie začíná potřebami uživatelů a cíli organizace, ne seznamem technologií. Překládá vizi do schopností, roadmap a investičních priorit s jasnými metrikami. Obsahuje principy architektury, bezpečnosti, dat a provozu, aby zůstala konzistentní. Ve veřejné správě ji vážou legislativní rámce a zásady přístupnosti a interoperability. Úspěch vyžaduje zapojení stakeholderů a realistické kapacity. Rozpočet a portfoliové řízení musí strategii odrážet v praxi. Pravidelná revize zachytí změny prostředí a technologií. Chybí-li provázání s realizací zůstane strategie prezentací bez dopadu.


ISDS (Informační systém datových schránek)

ISDS zajišťuje ověřenou identifikaci odesílatele i příjemce a generuje důkazy o odeslání a doručení. V praxi nahrazuje část listinné pošty a zkracuje úkony mezi úřady, firmami i občany. Integruje se se spisovými službami a DMS, aby se zprávy automaticky zaevidovaly a dostaly do správných spisů. Prakticky to znamená správné nastavení notifikací, delegací a oprávnění, jinak hrozí zmeškání lhůt. Bezpečnost stojí na řízení přístupu, auditních stopách a ochraně proti phishingu a podvrženým schránkám. Provoz musí zvládat špičky a mít plán pro výpadky, včetně režimu náhradního doručení. Pravidla „fikce doručení“ vyžadují školení uživatelů a jasné interní postupy. Chyby v integraci nebo ruční obcházení systému končí právní nejistotou a dodatečnými náklady.

ISZR (Informační systém základních registrů)

ISZR zprostředkovává bezpečný přístup k referenčním údajům (osoby, subjekty, území, práva a povinnosti) napříč agendami. Cílem je zásada „jednou a dost“ – úřady data nevyžadují znovu, ale ověřují je v registrech. Přístup je řízen agendovými právy a logován, aby byla zajištěna zákonnost a auditovatelnost. Integrace vyžaduje stabilní rozhraní, správu schémat a konzistenci s interními číselníky. Provozní praxe zahrnuje cache, validace a řízení změn, aby výpadek registrů neparalyzoval služby. Kvalita referenčních údajů se promítá do všech navazujících systémů, proto je zásadní proces oprav a notifikací. Bezpečnost řeší oddělení prostředí, šifrování a monitoring anomálií. Slabá řídicí rámec nad spotřebou dat vede k duplicitám a porušování minimalizace.

IT audit

IT audit ověřuje, zda procesy, systémy a data jsou řízené a bezpečné. Posuzuje technické i organizační kontroly a jejich účinnost, ne jen existenci. Výstupem jsou zjištění, rizika a doporučení s prioritami. V eGovernmentu pomáhá obhájit důvěru a efektivitu vůči dohledu a veřejnosti. Kvalita auditu stojí na důkazech, trasovatelnosti a znalosti domény. Follow-up sleduje nápravy a brání recidivě problémů. Auditoři musí zůstat nezávislí na řízených procesech. Chybí-li spolupráce s provozem audit míjí klíčová rizika.


IT portfolio

Portfoliové řízení porovnává iniciativy podle hodnoty, rizika a kapacit. Umožňuje zastavit projekty s nízkým přínosem a přesunout zdroje tam, kde dávají smysl. Propojuje se s capability mapou a strategickými cíli, aby rozhodnutí nebyla ad-hoc. Měřte přínosy, náklady v čase a ovlivnění provozu. otevřenost portfolia snižuje politické tlaky a překvapení v rozpočtu. V eGovernmentu pomáhá koordinovat meziresortní závislosti. Roadmapy se průběžně revidují podle dopadů a uvolněných kapacit. Chybí-li portfolia se iniciativa rovná „kdo křičí víc“.


IT strategie

IT strategie propojuje business cíle s technologickými možnostmi a kapacitami. Definuje priority investic, principy architektury a cílové schopnosti. Metriky a milníky umožňují průběžně řídit hodnotu a rizika. Veřejná správa musí zohlednit legislativu, interoperabilitu a přístupnost. Strategii Je vhodné překlápět do portfolia, rozpočtu a odpovědností. Pravidelná aktualizace reaguje na změny a udržuje relevanci. Komunikace směrem k vedení i týmům zajišťuje sladění. Chybí-li realizace a řídicí rámec je strategie jen dokument.


Identifikátor datové schránky

Každá datová schránka – ať už patří fyzické osobě, podnikateli nebo orgánu veřejné moci – má svůj vlastní identifikátor. Tento kód se používá při směrování datových zpráv tak, aby byly doručeny správnému adresátovi. Identifikátor není určen k tomu, aby sám o sobě něco prozrazoval o typu nebo vlastnostech subjektu, jde především o technický identifikátor. Při komunikaci mezi systémy je důležité identifikátor datové schránky správně evidovat a aktualizovat. Nesprávný identifikátor může vést k doručení zprávy nesprávnému subjektu nebo k chybě v doručení. Z hlediska ochrany údajů je potřeba rozmyslet, kde všude se identifikátor ukládá a kdo k němu má přístup. Identifikátor se často používá i v integračních scénářích, například při automatizovaném párování doručených zpráv se spisy. V praxi je vhodné zavést kontrolní mechanismy, které minimalizují riziko chybného přiřazení identifikátoru k subjektu.

Identifikátor orgánu veřejné moci

Ve složité struktuře státní správy je potřeba mít jasně označeno, který orgán je za jaké agendy a úkony odpovědný. Identifikátor orgánu veřejné moci se používá v informačních systémech, registrech i při předávání dat mezi úřady. Pomáhá odlišit jednotlivé úřady, jejich organizační složky nebo pověřené subjekty, které plní úkoly veřejné správy. Správná evidence identifikátorů je nezbytná pro audit, statistiku i správu přístupů. Bez ní může docházet k nejasnostem, který úřad je původcem nebo adresátem konkrétního úkonu. Identifikátory se často používají i při nastavení oprávnění v integračních platformách a sdílených službách. Změny v organizační struktuře státu proto musí být promítnuty i do registrů identifikátorů. V praxi je důležité mít centrální autoritu, která identifikátory přiděluje, spravuje a publikuje aktuální přehled.

Identita

Identita může patřit fyzické osobě, právnické osobě, systému nebo službě a vždy závisí na kontextu, ve kterém ji používáme. V informačních systémech je identita typicky reprezentována účtem nebo jiným identifikátorem spojeným s atributy. Správa identit (Identity Management) zahrnuje vytváření, změnu a rušení identit a přidělování oprávnění. Bez jasně definovaných identit je obtížné řídit přístup k systémům a datům a dohledat odpovědnost za provedené úkony. V prostředí eGovernmentu se pracuje s identitou občana, zaměstnance úřadu, aplikace nebo služby. Rozdíl mezi identitou a identifikátorem je v tom, že identita zahrnuje širší sadu vlastností, nejen jeden kód. Bezpečná správa identit musí být v souladu s ochranou osobních údajů a principy minimalizace dat. V praxi se vyplácí mít centralizovaný systém pro správu identit a jasná pravidla, kdo může identity zakládat a měnit.


Stránka:  1  2  3  4  (Další)
  VŠE