Činnostní role

Činnostní role abstrahuje od konkrétního pracovního místa a soustředí se na to, jaké úkoly daná osoba vykonává. Ve veřejné správě může jít například o roli „pracovník podatelny“, „správce agendy“ nebo „schvalovatel žádostí“. Správně definované role usnadňují návrh oprávnění v informačních systémech, protože se přiřazují role, nikoli jednotlivá práva. Role jsou základem pro řízení přístupu, delegování odpovědností i plánování zastupitelnosti. V architektonických modelech pomáhají pochopit, kdo se jakým způsobem účastní procesů a služeb. Pokud se role nedefinují systematicky, vzniká množství individuálních výjimek a složitých schvalovacích schémat. Při reorganizaci je jednodušší měnit přiřazení osob k rolím než přepisovat oprávnění v každém systému zvlášť. V praxi je užitečné udržovat katalog činnostních rolí s popisem kompetencí a vazeb na konkrétní agendy a systémy.

» Slovník pojmů eGovernmentu